Data limieten voor gebruik in Nederland en buitenland.
De vakantietijd komt er weer aan, om je wat duidelijkheid te verschaffen betreffende de data limieten in en buiten Nederland heb ik de volgende informatie voor je!
Binnen de EU zullen de tarieven voor bellen en data verkeer weer verlaagd worden. Ondanks dat blijven het kosten die meestal apart worden gefactureerd. Veel providers hebben abonnementen voor het gebruik van internet, e-mail, what’s app enz. met een data limiet. Dit houdt in dat binnen Nederland voor een vast bedrag per maand deze hoeveelheden kunnen worden gebruikt. Buiten die limieten, kan het zijn dat de snelheid wordt vertraagd tot een minimum, waarbij alleen nog what’s appen en e-mailen zonder al te grote bijlagen mogelijk is. Ook is het mogelijk dat buiten deze limieten de Mb’s apart buiten de bundel worden afgerekend en als laatste, dat er in zijn geheel geen mogelijkheid meer is voor de resterende maand om data te gebruiken. Dit is dus voor elk abonnement anders. Zorg dat je weet welke abonnementsvorm je hebt , zodat je niet voor onverwachte hoge facturen komt te staan. Er vanuit gaande dat iedereen doorlopend alles met zijn of haar smartphone, tablet of laptop wil blijven doen via het internet, heb ik een aantal tips opgesteld om het data verkeer te kunnen monitoren. Deze tips staan hier.
Voor het gebruik in het buitenland gelden andere tarieven, deze vallen buiten de normale data bundel. Hiervoor zijn diverse modules aan te sluiten, waardoor de kosten worden verlaagd. Voor Europa en buiten Europa gelden weer andere regels. Wettelijk is voor de EU een limiet vastgesteld van maximaal €50,00. Door de verschillende modules is het voor de providers onmogelijk om het automatische bericht bij bereik van 80 en 100% op het juiste moment door te geven. De meeste providers hanteren € 5,00 per MB als leidraad en hierdoor zul je bij 10 MB verbruik al de melding ontvangen. Het is dus van belang om zelf ook goed het verbruik in de gaten te houden. Bij Vodafone geldt bij b.v. Alles in 1 op reis dat de wettelijke EU melding wordt uitgezet, omdat dit anders teveel verwarring geeft. Je kunt tijdelijk of voor altijd de wettelijk melding uitzetten, maar blijft in alle gevallen zelf verantwoordelijk voor het gebruik van je dataverkeer.
PS. DEEL dit artikel s.v.p. met jouw netwerk door op de onderstaande Tweet, Like, Share knoppen te klikken,of schrijf hieronder als reactie een vraag over iets wat je nog graag zou willen weten, zodat wij en ook de mensen in jouw netwerk ervan kunnen profiteren.
met vriendelijke groet,
Alice Scheerder
Er zijn nog geen reacties
Nog niemand heeft gereageerd op dit bericht.
Plaats een bericht