Disclaimer

Hoewel Eye Connection de informatie op deze website met uiterste zorg heeft samengesteld en haar uiterste best doet deze informatie zo actueel, volledig en nauwkeurig mogelijk te houden, kan aan deze informatie geen rechten worden ontleend. De informatie op deze website kan op enig moment worden aangepast en eventuele wijzigingen kunnen te allen tijde, met onmiddellijke ingang en zonder enige kennisgeving worden aangebracht.

Eye Connection is niet aansprakelijk voor technische of redactionele fouten of omissies die in deze website voorkomen, noch voor eventuele gevolgschade die het resultaat is van het gebruik, de presentatie, het ter beschikking stellen of het tijdelijk niet beschikbaar zijn van deze website.

Het auteursrecht en andere intellectuele eigendomsrechten met betrekking tot de inhoud en vormgeving van deze website komt toe aan Eye Connection. Eye Connection is niet verantwoordelijk voor informatie, afbeeldingen of hyperlinks die door derden op deze website is of zijn geplaatst. Daarnaast is Eye Connection niet verantwoordelijk voor hyperlinks die verwijzen naar deze website vanaf externe websites.

Eye Connection garandeert  dat aan haar toegezonden E-mails of andere elektronische berichten die worden ontvangen binnen 24 uur worden verwerkt en beantwoord. Eye Connection aanvaardt  geen aansprakelijkheid voor gevolgen van het niet of te laat ontvangen of verwerken van mail en elektronisch berichten.

Blog

Facturen rijzen de pan uit!

mei 6, 2014

Beste Lezer,

Het aantal klachten over rekeningen voor mobiele data is de laatste maanden hand over hand toegenomen. Bij de klantenservice en winkels van veel netwerkaanbieders komen aanzienlijk meer vragen binnen over een onverwacht hoger dataverbruik.

Foto: TLG

Opmerkelijk daarbij is dat klanten die voorheen netjes binnen hun databundel bleven, de afgelopen maanden telkens de limiet overschreden, met alle gevolgen van dien.

De grootste boosdoener blijkt de veel gebruikte app van Facebook te zijn. Sinds begin dit jaar speelt dit sociale netwerk dataverslindende video’s in de zogenoemde tijdlijn vanzelf af, zonder dat de gebruiker daar opdracht toe heeft gegeven. Facebook heeft het automatisch afspelen namelijk standaard aanstaan, wat veel data kost. Veel gebruikers weten echter niet dat ze de keuze hebben deze optie alleen bij een wifiverbinding aan te zetten.

In de algemene instellingen die bij de Android-versie van Facebook onder ’appinstellingen’ vallen, moet bij deze optie een vinkje worden gezet. De iPhone-versie van Facebook is op dit punt nogal onduidelijk. Bij de instellingen staat ’Uitsluitend automatisch afsp….’, een optie die standaard uitstaat. Verwarring ontstaat omdat hier is afgekort ’Uitsluitend automatisch afspelen via wifi’ in plaats van ’Uitsluitend automatisch afspelen’.

Wie een krappe mobiele bundel heeft, doet er verstandig aan om deze optie aan te zetten. Facebook bevestigt in een reactie dat het inderdaad nuttig is om de instelling te veranderen in ’alleen automatisch afspelen bij wifi’. Overschrijding van de datalimiet leidt bij de meeste operators tot een fors lagere datasnelheid. Klanten worden dan automatisch teruggezet naar langzaam internet of de klant gaat fors meer betalen.Vodafone biedt als een van de weinige standaard de keuze tussen behoud van snelheid, al dan niet met een extra bundel, dan wel afknijpen.

Uit een onderzoek van Alcatel-Lucent dat onlangs werd gepubliceerd, blijkt dat het dataverbruik omhoog vliegt als gebruikers iTunes-apps downloaden, films op Netflix kijken dan wel foto’s en video’s posten op Facebook of Instagram. Alle streamingdiensten kosten veel data. Ook het verzamelen van interessante spullen op Pinterest vreet data.

Inmiddels heeft facebook een nieuwe update waarbij zij aangeven dat deze minder dat zou gebruiken.

Voor extra tips om het data verkeer te monitoren, download mijn e-book op mijn website!

PS. DEEL dit artikel s.v.p. met jouw netwerk  door op de onderstaande Tweet, Like, Share  knoppen te klikken, of schrijf hieronder als reactie een vraag over iets wat je nog graag zou willen weten, zodat wij en ook de mensen in jouw netwerk ervan kunnen profiteren.

Indien je nog vragen hebt over dit onderwerp, stel ze in de ruimte” bericht” helemaal onderaan het blog bericht en  plaats dan de reactie.

Hier kunnen jij en de mensen in je netwerk ook profijt van hebben.

 

met vriendelijke groet,

Alice Scheerder

 

 

2 Reacties

  1. david mei 27, 2014

    Dank je, net gedaan ! overigens ’telt’ de provider de gebruikte data altijd veel ruimer dan de app die ik daarvoor gebruik. Deze maand is het wel heel gortig, meer dan een factor 2 verschil ! Het gaat om tele2. Op zich netjes (of verplicht?) die waarschuwing.

  2. Eyeconnection mei 27, 2014

    Beste David,

    Zoveel verschil zou er niet mogen zitten in de app en het werkelijke gebruik. Ik weet niet welke app je gebruikt, maar je zou kunnen kijken om een andere te downloaden en te kijken of die meer overeen komt. De waarschuwing is voor Nederlands gebruik NOG niet verplicht maar dat kan zo maar wijzigen gezien de extremen die voorkomen. Voor het buitenland geldt wel een verplichte wettelijke bepaling.

    met vriendelijke groet,

    Alice Scheerder

Plaats een bericht