Phishing en social media!
Beste Lezer,
Wapen je tegen phishing via WhatsApp en social media
Regelmatig duiken nieuwe vormen van internetfraude op waartegen o.a. ondernemers zich moeten wapenen. Vooral aan het aantal trucjes waarvan internetcriminelen zich bedienen om de inloggegevens van bankklanten te bemachtigen lijkt geen eind te komen. Dit zogenoemde ‘phishing’ verandert steeds weer van gedaante.
Veel mensen weten inmiddels wel dat je niet zomaar op links in e-mails moet klikken. Minder bekend is dat ook bijvoorbeeld WhatsApp en social media worden gebruikt om bankklanten de inloggegevens te ontfutselen voor online bankieren. Zelfs Google Alerts en WeTransfer worden ingezet om slachtoffers naar foute phishing-sites te lokken.
Whitepaper: ‘Basisbeveiliging’
Zo beperkt je het risico op cybercriminaliteit. Whitepaper voor ondernemers, directeuren en managers.
Phishing via sms
Recent trok internetoplichting via sms veel aandacht. De banken waarschuwen voor sms’jes die qua taalgebruik bedrieglijk veel lijken op de berichten die ze zelf naar klanten zouden kunnen sturen. Als je in zo’n bericht op een foute link wordt geklikt, komt het slachtoffer op een neppagina van de bank terecht die nauwelijks van echt is te onderscheiden.
Ook bedrijven zijn doelwit van phishing-aanvallen. Volgens Kaspersky (beveiligingssoftware) is het percentage zakelijke slachtoffers wereldwijd toegenomen van 15 naar 31 procent. Rik van Duijn, beveiligingsonderzoeker bij KPN Security, is daar niet verbaasd over. Volgens hem hebben bedrijven het meeste last van twee soorten phishing. “Bij de eerste vorm van phishing wordt een werknemer gevraagd een actie uit te voeren waardoor de aanvaller toegang krijgt tot het systeem en veelal een virus installeert. De tweede vorm is CEO-fraude, waarbij veelal uit naam van een manager of eigenaar via de mail of een ander communicatiemiddel contact met een werknemer wordt opgenomen. Deze krijgt dan bijvoorbeeld opdracht een betaling te uit te voeren.”
Ceo fraude
Deze methode van criminele hackers staat bekend als ‘whaling’, ook wel CEO-fraude genoemd. “De hoogste baas vraagt iemand op de financiële afdeling een groot bedrag over te maken naar een klant die op zijn geld wacht. Zo kreeg de Nederlandse tak van bioscoopketen Pathé de opdracht om voor een geheime overname 19 miljoen euro over te maken naar het Franse hoofdkantoor. Een bende fraudeurs deed zich daarbij voor als een directielid. Twee topmensen van Pathé in Nederland trapten erin. Het kostte beiden hun baan, terwijl Pathé naar het geld kon fluiten. FACC, een Oostenrijkse leverancier van vliegtuigonderdelen, verloor bij een soortgelijk geval van fraude zelfs 50 miljoen euro.”
PS. DEEL dit artikel s.v.p. met jouw netwerk door op de onderstaande Tweet, Like, Share knoppen te klikken, of schrijf hieronder als reactie een vraag over iets wat je nog graag zou willen weten, zodat wij en ook de mensen in jouw netwerk ervan kunnen profiteren.
Indien je nog vragen hebt over dit onderwerp, stel ze in de ruimte” bericht” helemaal onderaan het blog bericht en plaats dan de reactie.Hier kunnen jij en de mensen in je netwerk ook profijt van hebben.
Met vriendelijke groet,
Alice Scheerder
Er zijn nog geen reacties
Nog niemand heeft gereageerd op dit bericht.
Plaats een bericht